Deklaracja dostępności

Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej: www.bpochota.waw.pl

Data publikacji strony internetowej: 2013
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2020-06-29

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu poniższych niezgodności lub wyłączeń.
1. Mogą zdarzyć się sytuacje, że – pomimo starań redaktorów serwisu – pewne dokumenty opublikowane na stronie są niedostępne, ponieważ:
- pochodzą z różnych źródeł
- część plików graficznych i plików PDF została opublikowana przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
2. Niektóre materiały graficzne nie mają w pełni dokładnych opisów.
3. Materiały tekstowe nie mają prawidłowej hierarchii nagłówków.
4. Niektóre filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych.

Ułatwienia dla użytkowników z niepełnosprawnościami:

1. Po stronie internetowej można poruszać się za pomocą klawisza Tab.
2. W prawym górnym rogu strony znajduje się przybornik, dzięki któremu można zmienić wielkość fontu, podnieść kontrast elementów na stronie.
3. Używamy opisów alternatywnych do niemal wszystkich umieszczonych obrazów.
4. Na stronie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności.
5. Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych - zawsze otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.

Oświadczenie sporządzono: 2020-07-02. Data ostatniego przeglądu oświadczenia: 2024-01-26
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Dokładamy wszelkich starań, aby niniejsza strona internetowa była zgodna z WYTYCZNYMI DLA DOSTĘPNOŚCI STRON INTERNETOWYCH (WCAG 2.1). W razie wystąpienia niezgodności, bądź trudności w dostępie do treści któregoś z elementów naszej strony, bardzo prosimy o skorzystanie z alternatywnego sposobu uzyskania informacji. Osobą kontaktową jest Katarzyna Nowak-Szczepka (e-mail: , , tel.: 22 659 44 56, 22 822 77 13, tel./SMS 798 651 682).

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.

Żądanie powinno zawierać:
- dane osoby je zgłaszającej
- wskazanie, o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub ich element chodzi
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem.

Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.

Wniosek można napisać samodzielnie lub skorzystać z przygotowanego przez Bibliotekę. Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Skargi i wnioski można składać:
1. Pocztą na adres: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st Warszawy, Grójecka 77, 02-094 Warszawa
2. Za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: lub
3. Osobiście pod adresem: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st Warszawy, Grójecka 77, 02-094 Warszawa, w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-16.00.

Realizacja wniosku
  1. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
  2. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
  3. Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
  4. Jeżeli zapewnienie dostępności zgodnie z żądaniem nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu. 
  5. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
  6. Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
  7. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
    Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich

Dostępność placówek bibliotecznych

1. Dyrekcja Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy, Grójecka 77

Budynek usytuowany jest w drugiej linii zabudowy od ulicy Grójeckiej. Najbliższy przystanek autobusowy i tramwajowy to "Bitwy Warszawskiej 1920 roku". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika. Na parterze znajduje się szatnia. Pokoje znajdują się na pierwszym piętrze, na które prowadzą schody. Na parterze znajduje się tablica informująca o rozkładzie pokoi. Brak jest informacji dotykowej o rozkładzie pomieszczeń. Informację o rozkładzie pomieszczeń mozna uzyskać od pracownika szatni. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Brak toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

2. Wypożyczalnia i Czytelnia Książek Naukowych, Grójecka 77

Budynek usytuowany jest w drugiej linii zabudowy od ulicy Grójeckiej. Najbliższy przystanek autobusowy i tramwajowy to "Bitwy Warszawskiej 1920 roku". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika. Na parterze znajduje się szatnia. Pokoje znajdują się na pierwszym piętrze, na które prowadzą schody. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Brak toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

3. Biblioteka „Skarżyńskiego” (BD68), Skarżyńskiego 5

Najbliższy przystanek tramwajowy to "Hale Banacha". Najbliższy przystanek autobusowy to "Bitwy Warszawskiej 1920 roku". Wejście do budynku znajduje się od strony ulicy Grójeckiej, z tyłu ulicy Skarżyńskiego. Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony ulicy Grójeckiej. Brak toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

4. Biblioteka „Przystanek Książka” (W93, BD41), Grójecka 42

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe to "Plac Narutowicza". Dla użytkowników dostępne są dwa wejścia od strony ulicy Grójeckiej. Jedno wejście z niskimi schodami, drugie z zamontowaną pochylnią z podjazdem. Pomieszczenie wypożyczalni dostępne jest dla osób na wózkach. Dostępna jest toaleta dla osób z niepełnosprawnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. Stanowisko obsługi wyposażone jest w pętle indukcyjną. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem wyznaczone jest jedno miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Do lokalu można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line. Placówka posiada 18 czytników e-booków oraz zbiór tytułów. Urządzenie daje możliwość powiększania tekstu.

5. Biblioteka „Przy Narutowicza” (W23), Grójecka 35

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe to "Plac Narutowicza". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony Placu Narutowicza. Dostęp do części wypożyczalni dostępny jest po wejściu po trzech schodach z poręczą, bez podjazdu. Brak toalety dla czytelników. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

6. Biblioteka „Przy Zawiszy” (W76), Aleje Jerozolimskie 121/123

Najbliższy przystanek tramwajowy to "Plac Zawiszy". Najbliższe przystanki autobusowe to "Plac Zawiszy" i "Plac Starynkiewicza". W pobliżu znajduje się także stacja PKP "Warszawa Ochota". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z tyłu budynku. Do biblioteki prowadzą wysokie schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dla czytelników. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

7. Biblioteka „Baśniowa” (W48), Grójecka 68

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe to "Och-Teatr". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście od strony ulicy Baśniowej. Drzwi do biblioteki otwierają się automatycznie. Brak toalety dla czytelników. Parter wypożyczalni umożliwia poruszanie się osobie na wózku, ale bez możliwości wjazdu między regały z księgozbiorem. Nie ma dostępu do antresoli dla osób na wózku. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. Stanowisko obsługi wyposażone jest w pętle indukcyjną. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni osobom z dysfunkcją wzroku udostępniane jest sześć urządzeń „Czytak" do odtwarzania książek mówionych, zapisanych cyfrowo na kartach pamięci oraz zbiór tytułów możliwych do odtworzenia oraz audiobooki (na płytach CD). Placówka oferuje dostęp do książek typu „duże litery”. Dla czytelników w wieku 90+ dostępne są cztery odtwarzacze płyt CD (audiobooków). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

8. Biblioteka „Białobrzeska” (W33), Białobrzeska 21

W pobliżu znajduje się przystanek autobusowy "Rokosowska". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście od wewnętrznej części osiedla, z trzema stopniami, z poręczą. Brak toalety dla czytelników. BBrak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

9. Biblioteka „Piątka” (BD5), Grójecka 109

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe to "Dickensa". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony ulicy Grójeckiej. Wypożyczalnia znajduje się na parterze. Czytelnia znajduje się na piętrze, do której prowadzą schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. Stanowisko obsługi wyposażone jest w pętle indukcyjną. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

10. Biblioteka „Pod Skrzydłami” (W75), Grójecka 109

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe to "Dickensa". Wypożyczalnia znajduje się na piętrze. Dla użytkowników dostępne jest wejście od strony Pasażu „Pod Skrzydłami”, którym do biblioteki prowadzą schody bez podjazdu dla wózków. Winda znajduje się z tyłu budynku. Brak toalety dla osób z niepełnosprzwnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. Stanowisko obsługi wyposażone jest w pętle indukcyjną. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line. 

11. Warszawska Galeria Ekslibrisu, Grójecka 109

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe to "Dickensa". Galeria znajduje się na piętrze. Dla użytkowników dostępne jest wejście od strony Pasażu „Pod Skrzydłami”, którym do biblioteki prowadzą schody bez podjazdu dla wózków. Winda znajduje się z tyłu budynku.   Brak toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line. 

12. Biblioteka "Przy Baleya" (W99, BD48), Baleya 9

Najbliższy przystanek autobusowy to "Jasielska". Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od ulicy Baleya. Pomieszczenia biblioteczne znajdują się na piętrze. W budynku nie ma podjazdu dla wózków. Pod wejście do budynku prowadzą schody i pochylnia. Przy drzwiach wejściowych znajduje się przycisk do dzwonka, którym można przywołać bibliotekarza. Brak toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. Stanowisko obsługi wyposażone jest w pętle indukcyjną.  W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem wyznaczone jest jedno miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

13. Składnica Akt, Częstochowska 42

Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony ulicy Częstochowskiej. Wewnątrz znajdują się schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Brak jest informacji wizualnej i dotykowej o rozkładzie pomieszczeń, jednak taką pomoc zapewniają pracownicy. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ale jest możliwość skorzystania z usługi tłumacza on-line.

Książka na telefon (KANAT)

Z uwagi na nieprzystosowanie części naszych budynków dla osób z niepełnosprawnościami – udostępniamy dla naszych Czytelników alternatywny sposób wypożyczania zbiorów.
Zasady korzystania z usługi "Książka na Telefon":
1. Czytelnikom chorym (niedomagającym z tytułu zdarzeń losowych lub powszechnego zagrożenia zdrowotnego - np. epidemii) i niepełnosprawnym oraz czasowo niewychodzącym z domu lub mieszkania, zamieszkałym na terenie Dzielnicy Ochota, materiały biblioteczne mogą być dostarczane do domu, w miarę możliwości organizacyjnych Biblioteki.
2. Aby zgłosić potrzebę korzystania z usługi „Książka Na Telefon”, należy skontaktować się z jedną z placówek bibliotecznych, gdzie zostanie wskazany dalszy tok postępowania.
3. Czytelnik zamawia materiały biblioteczne telefonicznie lub przez pocztę e-mail, uzgadniając z bibliotekarzem termin ich dostarczenia.
4. Przy zwrotach, w przypadku nieobecności w domu w umówionym terminie, Czytelnik zostaje obciążony opłatami za przetrzymanie zbiorów w wysokości wskazanej w Załączniku Nr 4 do Regulaminu.
Wykaz bibliotek, adresów i danych kontaktowych.

Aplikacje mobilne

Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy nie udostępnia aplikacji mobilnych.

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej