Deklaracja dostępności

Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej: www.bpochota.waw.pl

Data publikacji strony internetowej: 2013
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2020-07-02

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu poniższych niezgodności lub wyłączeń.
1. Mogą zdarzyć się sytuacje, że – pomimo starań redaktorów serwisu – pewne dokumenty opublikowane na stronie są niedostępne, ponieważ:
- pochodzą z różnych źródeł
- część plików graficznych i plików PDF została opublikowana przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
2. Niektóre materiały graficzne nie mają w pełni dokładnych opisów.
3. Materiały tekstowe nie mają prawidłowej hierarchii nagłówków.
4. Niektóre filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych.

Ułatwienia dla użytkowników niepełnosprawnych:

1. Po stronie internetowej można poruszać się za pomocą klawisza Tab.
2. W prawym górnym rogu strony znajduje się przybornik, dzięki któremu można zmienić wielkość fontu, podnieść kontrast elementów na stronie.
3. Używamy opisów alternatywnych do niemal wszystkich umieszczonych obrazów.
4. Na stronie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności.
5. Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych - zawsze otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.

Oświadczenie sporządzono: 2020-07-02. Data ostatniego przeglądu oświadczenia: 2020-07-02
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Dokładamy wszelkich starań, aby niniejsza strona internetowa była zgodna z WYTYCZNYMI DLA DOSTĘPNOŚCI STRON INTERNETOWYCH (WCAG 2.1). W razie wystąpienia niezgodności, bądź trudności w dostępie do treści któregoś z elementów naszej strony, bardzo prosimy o skorzystanie z alternatywnego sposobu uzyskania informacji.
Osobą kontaktową jest Katarzyna Nowak-Szczepka (e-mail: , , tel.: 22 659 44 56, 22 822 77 13). Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu na adres mailowy podany powyżej. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.

Żądanie powinno zawierać:
- dane osoby je zgłaszającej
- wskazanie, o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub ich element chodzi
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem.

Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.

W przypadku gdy podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia on osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo do złożenia do podmiotu publicznego skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej albo elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.

Skargi można składać:
1. Pocztą na adres:
Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st Warszawy
Grójecka 77
02-094 Warszawa
2. Za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: lub
Skargi i wnioski nadsyłane drogą elektroniczną zawierać powinny imię i nazwisko oraz adres wnoszącego.
3. Osobiście
Interesanci zgłaszający się w sprawach skarg przyjmowani są w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-14.00.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

1. Dyrekcja Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy, Grójecka 77
Dla klientów dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika. Na parterze znajduje się szatnia. Pokoje znajdują się na pierwszym piętrze, na które prowadzą schody. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

2. XI Czytelnia Naukowa, Grójecka 77
Dla klientów dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika. Na parterze znajduje się szatnia. Pokoje znajdują się na pierwszym piętrze, na które prowadzą schody. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

3. Wypożyczalnia Książek Naukowych, Częstochowska 42
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony ulicy Częstochowskiej. Wewnątrz biblioteki znajdują się schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

4. Biblioteka „Skarżyńskiego” (BD68), Skarżyńskiego 5
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony ulicy Grójeckiej. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

5. Biblioteka „Przystanek Książka” (W93, BD41), Grójecka 42
Dla użytkowników dostępne są dwa wejścia od strony ulicy Grójeckiej. Jedno wejście z niskimi schodami, drugie z zamontowaną pochylnią z podjazdem. Pomieszczenie wypożyczalni dostępne jest dla osób na wózkach. Dostępna jest toaleta dla osób niepełnosprawnych. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem wyznaczone jest jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

6. Biblioteka „Przy Narutowicza” (W23), Grójecka 35
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony Placu Narutowicza. Dostęp do części wypożyczalni dostępny jest po wejściu po trzech schodach z poręczą, bez podjazdu. Brak toalety dla klientów. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

7. Biblioteka „Przy Zawiszy” (W76), Aleje Jerozolimskie 121/123
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z tyłu budynku. Do biblioteki prowadzą wysokie schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dla klientów. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

8. Biblioteka „Baśniowa” (W48), Grójecka 68
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście od strony ulicy Baśniowej . Drzwi do biblioteki otwierają się automatycznie. Brak toalety dla klientów. Parter wypożyczalni umożliwia poruszanie się osobie na wózku, ale bez możliwości wjazdu między regały z księgozbiorem. Nie ma dostępu do antresoli dla osób na wózku. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni osobom z dysfunkcją wzroku udostępniane jest urządzenie „Czytak” do odtwarzania książek mówionych, zapisanych cyfrowo na kartach pamięci oraz zbiór tytułów możliwych do odtworzenia oraz audiobooki (na płytach CD). Placówka oferuje dostęp do książek typu „duże litery”. Dla czytelników w wieku 90+ dostępne są odtwarzacze płyt CD (audiobooków). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

9. Biblioteka „Białobrzeska” (W33), Białobrzeska 21
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście od wewnętrznej części osiedla, z trzema stopniami, z poręczą. Brak toalety dla klientów. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

10. Biblioteka „Piątka” (BD5), Grójecka 109
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika od strony ulicy Grójeckiej. Wypożyczalnia znajduje się na parterze. Czytelnia znajduje się na piętrze, do której prowadzą schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

11. Biblioteka „Pod Skrzydłami” (W75), Grójecka 109
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście od strony Pasażu „Pod Skrzydłami” Wypożyczalnia znajduje się na piętrze. Prowadzą do niej schody bez podjazdu dla wózków. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem brak wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.

12. Biblioteka "Przy Baleya", Baleya 9
Dla użytkowników dostępne jest jedno wejście z poziomu chodnika. Pomieszczenia biblioteczne znajdują się na piętrze. W budynku nie ma podjazdu dla wózków. Brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Brak jest informacji wizualnej/dotykowej/głosowej o rozkładzie pomieszczeń. W lokalu nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. W lokalu nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed budynkiem wyznaczone jest jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Do lokalu i wszystkich jego pomieszczeń dla użytkowników można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W wypożyczalni dostępne są audiobooki (na płytach CD). W placówce nie ma tłumacza języka migowego, ani możliwości skorzystania z usługi tłumacza on-line.


Książka na telefon (KANAT)

Z uwagi na nieprzystosowanie części naszych budynków dla osób z niepełnosprawnościami – udostępniamy dla naszych Czytelników alternatywny sposób wypożyczania zbiorów.
Według §38 Regulaminu Korzystania z Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy „Czytelnikom chorym i niepełnosprawnym oraz czasowo niewychodzącym z domu, zamieszkałym na terenie Dzielnicy Ochota, materiały biblioteczne mogą być dostarczane do domu, w miarę możliwości organizacyjnych Biblioteki”. Szczegółowe zasady określa rozdział VII Regulaminu. Aby skorzystać z usługi należy skontaktować się z wybraną biblioteką. Wykaz bibliotek, adresów i danych kontaktowych znajduje się pod linkiem.


Aplikacje mobilne

Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy nie udostępnia aplikacji mobilnych.